Stage: miss Writers - Reisverslag uit Mougins, Frankrijk van Linda - WaarBenJij.nu Stage: miss Writers - Reisverslag uit Mougins, Frankrijk van Linda - WaarBenJij.nu

Stage: miss Writers

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

29 April 2014 | Frankrijk, Mougins

Gisteren zijn we dan begonnen op de Mougins School. De dag begon vroeg, om half zeven ging de wekker en rond acht uur waren we op school. Daar werden we ontvangen door de directrice, met wie we al lange tijd mailen. Ze was erg aardig en ze kwam net zo vriendelijk over als in de mails! Ze heeft ons de school laten zien en tegelijkertijd hebben we een groot deel van de collega's ontmoet. Wat een leuke mensen allemaal! Iedereen was heel vriendelijk, ze nodigden ons allemaal uit om te komen kijken en helpen in de klassen, wanneer we maar willen. Het ging zo van hey, how are you guys, so nice to meet you, you can come over whenever you want, awesome, really nice, welcome, enjoy your day, see you later enzovoort enzovoort.. Wat een fijn ontvangst :-)

Ik was erg benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten in het onderwijs in vergelijking met Nederland. Het eerste verschil was al snel gevonden: kinderen leren al lezen als ze vier jaar zijn! De Mougins School werkt volgens het Britse curriculum en volgt dus ook Britse leerlijnen en dergelijke. Christy staat in 'form 2', wat vergelijkbaar is met groep 3 qua leeftijd. Wat betreft leerstof is het dus heel anders, want alles wat Nederlandse kinderen leren in groep 3, kunnen de kinderen hier al! Ik sta zelf in 'form 6', wat groep 7 is in NL. Dit is ook het laatste jaar van primary school, dus de leerstof is wat moeilijker dan in NL.

Het tweede verschil is dat leerkrachten worden aangesproken met de achternaam. Als de leerkracht binnen komt 's ochtends, zegt hij/zij goedemorgen tegen de klas en de leerlingen antwoorden in koor terug. Mijn achternaam was natuurlijk lastig.. Ik had hem opgeschreven op het bord (geen digiborden op de school!) en na wat oefenen zijn de kinderen uiteindelijk uitgekomen op miss Writers, aangezien Ruiters echt niet te doen is. In mijn klas zitten kinderen met vele nationaliteiten, waaronder ook Nederlands, dus die leerling had als enige geen moeite met mijn naam haha.

Ook de lessen zijn anders ingedeeld dan bij ons. Op de school werken verschillende vakleerkrachten, die aangenomen zijn voor vakken als music, arts, French en p.e. (gym). Als kinderen deze vakken hebben, gaan ze uit hun normale lokaal en lopen ze naar het andere gebouw voor de les. Eigenlijk hangt het voor ons een beetje tussen de basis- en de middelbare school in. De bel gaat iedere 35 minuten, wat een 'period' wordt genoemd en de kinderen wisselen dus om de een of twee periods van les.. In mijn klas gingen de lessen met de eigen docent allemaal klassikaal met individuele verwerking in een werkboek. Niet heel bijzonder, maar toch zijn de kinderen super betrokken en vliegen de vingers de hele les de lucht in (leuk om te zien)! Ik heb ook al bij de andere klas in 'form 6' gezeten (je heb een A en B klas per jaar), en daar was de leerkracht juist weer heel interactief bezig met de kinderen. Weer anders, maar dezelfde betrokkenheid en hetzelfde enthousiasme vanuit de kinderen. Echt heel leuk!

De rest van de week hebben Christy en ik vrij gehouden om zo veel mogelijk rond te kijken/helpen in andere klassen. We hopen zo ook veel te zien, ideeën op te doen en om te kijken hoe ver ze zijn met het begeleiden van leerlingen die Engels als tweede taal hebben (en dat zijn er veel!). Ik heb er zin in, de eerste twee dagen zijn echt heel goed bevallen!

Ennnnnnn als laatste nog: veel complimenten gekregen over ons Engels! Veel leerkrachten hebben Britse achtergronden en dachten dat wij ook uit de UK kwamen! Oo yeah, haha :-)

• 29 April 2014 - 23:18

Els:

Leuk Lin, are you sure you're Dutch?! xxx

• 29 April 2014 - 23:21

Monique:

Haaa mevrouw Writers,

Wat een leuk verslag zeg! Fijn dat het zo goed bevalt op stage! De volgende keer moet je alle verslagen maar met een linkje op facebook zetten. Dit is de eerste pas die ik lees en nu zie ik pas dat je er al wat meer geschreven hebt!

Xx

• 29 April 2014 - 23:36

Johan:

Hallo Mrs. Writers,
    Leuk je verslag te lezen en dat het goed met je gaat.
    Ga zeker proberen je te volgen gedurende je periode in Frankrijk.
    Veel plezier en een hele leuke en leerzame tijd daar.
    Groetjes
    Johan

• 30 April 2014 - 00:35

Karina:

Leuk Linda / Miss Writers (:-) )...

Fijn dat het goed bevalt en leuk om jou / jullie belevenissen te lezen.
    Veel plezier en tot een volgende keer,

Karina xxx

• 30 April 2014 - 20:41

Lonneke:

Hoi Linda,
    Wat leuk (en herkenbaar) om te lezen. Zelfde werkwijze als ze op de Britse school hadden in Portugal van Milan en Justin!
    Fijn dat jullie zo welkom worden geheten. Nu lekker alles ontdekken Geniet ervan de tien weken zijn zo voorbij!

Groetjes Lonneke

• 04 Mei 2014 - 22:48